FANDOM

PřekladTento článek je překlad
Tento text byl přeložen do češtiny. Původní text je umístěn na adrese.

Sicílské království (lat.: Regnum Siciliae; sic.: Regnu di Sicilia, ital.: Regno di Sicilia) je stát v jižní Evropě, který zahrnuje samotný ostrov Sicílie, stejně jako jižní část Apeninského poloostrovu i Maltu. Největší města jsou Palermo, Messina, Neapol, Brindisi, Taranto.

Vzniklo v roce 1130, když Roger II. z Hauteville, který už byl sicilským hrabětem a apulským vévodou, obdržel královský titul.

Státní útvar

Sicílie je monarchický stát, vedený králem, jehož moc je zděděna. Království Sicílie se stalo prvním evropským státem se silnou centralizovanou královskou mocí, bez feudálních konfliktů.

Velké množství královské moci je zakotveno v tzv. Melfiánském ústave, přijatém v roce 1231 s latinským názvem Liber Augustalis, který nebyl jen významným krokem vpřed pro svou éru, ale také sloužil mnoho let jako model evropského práva. Podle Melfiánské ústavy byla vyhlášena přednost písemného zákona o feudálním zvyku, povaha vazalistických vztahů, soudní řízení, správní aparát, stanovení pozice všech segmentů obyvatelstva.

Síla krále je omezena na sicilským parlamentem (sic.: Parramentu Sicilianu), který je nejvyšší reprezentativní orgán, který je svolán králem, který formálně předsedá. Parlament řeší otázky války a míru, ukládá daně a spravuje veřejné finance a také kontroluje spravedlnost soudců, notářů a dalších úředníků království.

Sicílské království je rozděleno do deseti provincií, z nichž každý je veden poradcem spravedlnosti. Předkládají dva nejvyšší poradce spravedlnosti, z nichž jeden spadá pod jurisdikci ostrova a druhý pevninou Sicílii. Hlavní soudní poradce spravedlnosti stojí nad oběma nejvyššími poradcemi. Je také vedoucím Státní kanceláře, správním aparátem a magna curia - Nejvyšším soudem.

Seznam sicílských králů

Portrét Jméno Choť Období vlády Rodiče
Edmund trsovitý Edmund I.
trsovitý
(1245—1296)
Konstancie Sicílská
(1258—1296)
10. srpna 1258 5. června 1296 zetě Manfréda, syna Fridricha I.
Jindřich III. Sicílský Jindřich III.
spravedlivý
(1267—1327)
Isabela Cornwallská
(1295—1310)
5. června 1296 2. listopadu 1327 syn edmunda I.
Marie Kyprská
(1315—1319)
Tomáš I. Sicílský Tomáš I.
pokorný
(1299—1336)
2. listopadu 1327 24. ledna 1336 syn Jindřicha III.

Vláda Edmunda I.

Od konce XII. Byla Sicílie pod úplnou mocí králů z švábské dynastie Štaufových, kteří byli také králemi Německa. Avšak v roce 1257 zemřel Konrad IV Štaufský a jeho jediný syn Konradin byl zachycen králem Otakarem I., Sicílský trůn byl osvobozen. Za těchto podmínek papež Alexandr IV. Nabídl korunu Sicílie Edmundovi z dynastie Plantageneti, synovi Jindřicha III., Krále Anglie, který od roku 1254 nárokoval sicilský trůn.

Коронация Эдмунда I

Korunace Edmunda I.

Sicilští baroni, unaveni tyranským principem vlády Štaufských králů, jednohlasně zvolili Edmunda za svého krále a 10. června 1258 byl Edmund korunován v Palermě. Za účelem posílení svého postavení v zemi Edmund vstoupil do dynastického manželství s Konstancii Sicílskou, vnučkou císaře Fridricha Štaufského a dcerou jeho bastarda Manfréda.

Zpočátku Edmund neměl podporu na Sicílii a jeho přiblíženími byli anglickí rytíři, u nichž Edmund uskutečnil masivní pozemní granty, které byly doprovázeny udělením rozsáhlých imunitních práv novým majitelům. Všechny nejvyšší pozice v království obsadily i Britové, což způsobilo nespokojenost sicilských statků - šlechty a městské populace, kteří byli unaveni z volnosti úřadů a chtěli omezit pravomoci krále.

V letech 1260 až 1261 v největších městech království došlo k řadě povstání. Strach, že ztratí korunu, Edmund Humpback se rozhodl svolat parlament a udělil království Kapuánské charte. Podle Charty Parlament dostal široké pravomoci při rozhodování o tom, jak řídit finance a zahraniční politiku království; byla také rozšířena autonomie měst, byla zrušena povinnost získat královský souhlas pro vstup šlechticů do manželství a byla stanovena maximální výše platby vyplacené při převodu dědictví z Leny. Stejně jako anglická Magna Carta byla charta Capuan velkého historického významu, omezila svoji volnost královskou správu a chránila práva a výsady svobodných statků; následně mnoho historiků nazývá Sicílii spolu s Anglií rodiště parlamentní demokracie.