FANDOM

PřekladTento článek je překlad
Tento text byl přeložen do češtiny. Původní text je umístěn na adrese.

Svatá říše římská (lat.: Sacrum Imperium Romanum, něm.: Heiliges Römisches Reich) je veřejné vzdělání ve střední Evropě, které pokrývá území Evropy od Baltského moře až po Středozemní moře a od ústí Rýna do Karpat. Největší městy jsou Řezno, Řím, Mohuč, Kolín nad Rýnem, Praha, Trevír, Špýr.

Říše byla založena v roce 962 východofranským králem Otou I. Velikým a byla považováno za přímého nástupce starověké římské říše a francké říše Karla Velikého. V roce 1254 se objevil název "Svatá římská říše".

Státní útvar

Hlava státu je císař. Sakrální charakter osobnosti císaře dává jeho korunovaci v Římě papežem. Pouze poté může zvolený panovník používat imperiální titul. První císaři z rodu Liudolfovci používali titul imperator augustus. Na konci 10. století se začal používat titul imperator Romanorum a od 11. století: Romanorum imperator augustus. Před korunováním v Římě říšští vládci nosí královský titul: rex Romanorum (římský král). Římský král je volený německými knížaty na volebních kongresech. Počet účastníků na těchto kongresech není omezen. 

Svatá římská říše je extrémně decentralizovaný stát, ve kterém feudální páni jsou prakticky nezávislí. Nicméně pravomoci císaře jsou velmi široké a omezené pouze zvyky a tradicemi. Císař vykonává nejvyšší sekulární a duchovní moc, vede vládu, spravuje soudci a jednostranně prohlašuje válku a učiní mír.

Сísař soudci svou výkonnou moc císařskému úřadu, který vede císařskou kancelářskou práce, jeho korespondenci s jeho poddanými, cizími státy, vyhotovuje a zasílá císařské vyhlášky. Císařskou kancelář řídí tři arcikancléři (německý Erzkanzler) - německý, italský a burgundský. Arcikancléři jsou jmenování císařem a využívají určité výsady v královských volbách.

Svatá římská říše formálně nemá nejvyšší zákonodárný orgán. Císař může svolat říšský sněm největších německých knížat a nejvyšší římskokatolických hierarchů, který se jmenuje Velká královská rada nebo Hoftag (Hoftag), aby diskutovali o nejvyšších politických otázkách. Sněm řeší otázky války a míru, vztahy s Svatým stolcem a cizími staty, spravuje soudci, prosazuje dekrety císaře. Ve skutečnosti je autorita Hoftagu je velmi malá a obvyklé právo nadále dominuje na místě.

Nejvyšším soudním orgánem říše je Královský komorní soud (německý Königliche Kammergericht), který je připojen k monarchovi a je zcela závislá na něm. Rozsah jeho působnosti je silně omezen soudními výsady knížat. Vedle královského dvora je také systém třídních soudů: knížectví, hrabství, biskupství, svobodných měst apod.

Seznam římských králů a císařů

Portrét Jméno Choť Období vlády Rodiče
Král Císař Konec
OtakarI.zž Otakar I.
železný a zlatý
(1233–1291)
Markéta Babenberská
(1252–1261)
13. ledna 1257 2. července 1291 vnuk Filipa Švábského
Kunhuta Uherská
(1261–1285)
VáclavI.zž Václav I.
(1271–1329)
Matylda Bavorská
(1288–1319)
26. srpna 1294 1. února 1329 syn Otakara I.
VáclavII Václav II.
(1296–1352)
11. července 1330 28. června 1339 19. srpna 1352 syn Václava I.

Vláda Otakara I.

Volby

Od začátku druhé poloviny 13. století ve Svaté římské říši byla válka mezi císařy z rodu Štaufové a říšskou šlechtou, která byla nespokojená s císařskou politikou. Německý král Konrad IV. úspěšně bojoval v Itálii v letech 1252 až 1256, porazil italská Guelfová a těžce potrestal Neapol a Florencii, pak se vrátil do Německa s novou armádou a doufal, že se vrátí na trůn.

Otakar u Elingenu.zž

Otakar I. v bitvě u Ellingenu

Mezitím 28. ledna 1256 zemřel německý král Vilém II. Holandský. Německé knížata, Konradovi nepřátelé, vedené arcibiskupem kolínským, jmenovaly novým králem Přemysla Otakara II., který už byl známý svou účastí v křížové výpravě proti pruským pohanům. Na straně Otakara se postavili markýr z Brandenburgu, vévoda Korutanský a Kraňský, saští a severní němečtí šlechtici. Nicméně, ne všichni římští knížata podporovali Přemysla. Proti němu byly: Ludvík II. Hornobavorský, Menhard II. Tyrolský, stejně jako část švábské šlechty, včetně Rudolf Habsburský. Konečně 13. ledna 1257 Přemysl byl zvolen římským králem pod jménem Ottokar většinou hlasů.

Ottokar vzal německou korunu a začal válku proti Konradovi, se kterým už do toho měl nepřátelský vztah. Poté, co získal několik vítězství nad Konradovými spojenci, se Ottokar setkal se svým soupeře v bitvě u Ellingenu, kde 16. září 1257 získal rozhodující vítězství nad ním. Konrad, který sám bojoval do konce v zadní stráži, zemřel v bitvě. Spolu s ním byla prakticky vyhynul rod Štaufové, syn Konrada IV., Konradin byl zajat Otakarem a brzy zemřel. Frederickův II. Manfréd, Conradův nevlastní bratr byl v Itálii obviněn Konradem, že ho pokoušel otrávit a byl popraven. Druhý Fridrichův bastard, Enzio Sardinský, byl držen v zajetí v Bologně až do své smrti v roce 1272.

Války s Maďarskem a Litvou

V roce 1260 se štajerské panství vzbouřilo proti maďarským úřadům (Štýrsko v roce 1254 odešlo do Maďarska po válce za rakouské dědictví). Ottokara rozhodl použít to, aby Štýrsko se přidal ke jeho majetku. 12. července se jeho armáda setkala u vesnici Kresenbrunn na řece Moravě s armádou Bély IV. Oponenti byli na různých březích a nikdo se neodvážil překročit řeku. Ottokar navrhl Belemu, aby se císařská armáda dostala pryč od pobřeží a v této době by se Maďaři překročili řeku. Zatímco císařské síly odchazely a maďarští vojáci překročali řeku, syn Bély Štěpán napadl lehký kavalírský tábor a doufal, že chytí Ottokarovu armádu překvapením. 

Deus vult.zž

Bitva mezi německými a litevskými vojsky

Mezitím se litevský velkoknížete Mindaugas vrátil k pohanským kultům, zlomil mírovou smlouvu s německými rytíři a podpořil povstání Prusů proti němců. V červenci 1260 Žemaiti, vedeni synovcem Mindovga, Troinat, v bitvě u Durby porazili armádu německých rytířů a jejich spojence. To způsobilo reakci katolické Evropy - byla vyhlášena křížová výprava proti Litvě a Otakar I. se dobrovolně přizval k osobnímu vedení. V roce 1262 přijel do Pruska římský král, doprovázený vévodou Brunšvicko-lüneburským Albertem I. a durynským landgrafem Jindřichem III. Pruské povstání bylo brutálně potlačeno, po němž Němci a Češi spolu s rytíři řádu utrpěli řadu porážky u Litovců u samogitiánů. Na podzim roku 1263 byl Mindovg zabit spiklenci a mezi jeho příbuznými začal boj o moc; Ottokar se vrátil do Německa dalším vítězstvím. V roce 1271 nový maďarský král Štěpán V., podněcovaný bývalým salcburským arcibiskupem Filipem, který byl v konfliktu s Otakarem I za dědictví Korutany a Krajny, zahájil válku proti římskému králi. Po několika potyčkách na hranici se Ottokar setkal s velkou armádou ve svých zemích, napadl Maďarsko, vzal Pressburg a Nitru jednou ránu, překročil Dunaj a porazil Maďary u Mosonu. Nicméně kvůli nedostatku jídla byl Ottokar brzy nucen uzavřít mír s Štěpánem V., podle něhož on vrátil pevnosti, které obsadil během kampaně, zatímco Štěpán opustil jeho požadavky vrátit královskou pokladnu, kterou si s ním sestra Anna s sebou vzala do Prahy .

Německo

Kdy se stál Otakar německým králem pokračoval rozšiřovaе své majetky v zemích říše. Již po svém vítězství nad Konradem dosáhl Ottokar titul vévody Švábského; Švábská šlechta však vlastně neuznávala královská ho práva na země. Rudolf Habsburský, v minulosti Konradův aktivní zastánce, odolal obzvláště tvrdě proti tvrzením Ottokar, takže tento titul zůstal formální. Po Štajerském kraji v roce 1266 se král chytil Cheb na západním okraji Čech, v roce 1269 po smrti korutanského a kraňského vévody Oldřicha III., který zanechal jeho majetku Otakarovi, se stal vládcem tychto vévodst. V roce 1272 byl Otakar jmenován generálním kapitánem Furlánska. Výsledkem je, že počátkem devadesátých let minulého století pokrývala oblast Otakar I. rozsáhlé území od sudetských hor až po jadranské moře.

Svatba václav.zž

Svatba Václava a Matyldy

Ve své doméně Otakar vykonával centralizace, spoléhal se na církev a města, jimž poskytoval rozsáhlé výsady. Král sledoval stejnou politiku ve zbytku Německa a poskytoval ochranu císařským městům a církevním knížatům. To pomohlo Otakarovi získat jejich podporu, ale současně způsobilo vznik šlechtického opozice vůči režimu krále. Ottokar však v jeho doméně uspěl v opozici, a tak v roce 1265 nařídil zničit všechny baronské hrady postavené bez královských sankcí a úspěšně se zapojily do rozšiřování svého stavu. Otakar také dychtivě zavolal Němce k jeho službě a pomohl jim usadit se v českých zemích, což vyvolalo nespokojenost mezi Čechy.

Situace byla složitější s ostatními německými monarchů, zejména s vévodou Bavorska, jehož země ohraničené přímo s doménou Otakara. Takže když Otakar v roce 1264 dohodl na jmenování arcibiskupa sveho bratrance Vladislava, vévody z horní a dolní Bavorsku, Ludvík  II. Jindřich XIII. se vyslovil proti toho, a v roce 1265 Jindřich napadl majetky biskupů Pasovu a Salcburku. Válka skončila až v roce 1267, ale v roce 1271, během války Otakara proti maďarska, bavorští vévodové napadli no Horní Rakousko. Teprve v následujícím roce mezi králem a Bavoři uzavřela mír, který byl později určeného svatbou syna Otakara, Václava a Matyldy, dcery Ludvíka Přísného.

Rodina

Otakar a Kunhuta.zž

Otakar s Kunhutou

První manželkou Otakara v roku 1252 stala Markéta Babenberská, dcera vévody Rakouska Leopolda VI., Která byla o 26 let starší než její manžel. Manželství bylo ukončeno v roce 1261, manželé neměli děti.

25. října 1261 se Otakar oženil s Kunhutou, dcerou Rostislava Haličského, knížete Galicii a Černigovu a vnučkou krále Maďarska Bély IV. 25. prosince téhož roku uspořádal Otakar impozantní korunovace pro svou novou manželku v Řezně, což byla velká událost pro Evropu. V jejich manželství se narodily čtyři děti.

  • Jindřich (1262-1263).
  • Kunhuta (1265-1321), vdaná princu Mazovska Boleslavovi II.
  • Agnessa (1269-1296), vdaná Tomášovi Sicílskému, synovi krále Edmunda I.
  • Václav (1271-1305), římský král (1294-1305).

Kromě toho Ottokar měl mimomanželské potomky od dvorní dívky Margarety Šueringské; mezi nimi byl jeden legalizovaný syn Mikuláš (1255-1318), vévoda z Troppau; jeho potomci byli vévodové Troppau a Ratibor.

Vláda Václava I.

Válka o durynské dědictví

Měnová reforma

Rodina

Vláda Václava II.