Uchronie Wiki
Advertisement
Uchronie Wiki

De tijdlijn Das Große Kaiserreich (Het Grote Keizerrijk) speelt zich af in een wereld waarin Duitsland de Eerste Wereldoorlog heeft gewonnen.

Divergentiepunt[]

Het divergentiepunt van deze tijdlijn ligt in 1914. In OTL werd de opmars van de Duitse troepen in Frankrijk in het najaar van dat jaar tot stilstand gebracht, waarna beide legers zich ingroeven en de loopgravenoorlog begon die tot 1918 zou duren. Dit werd mogelijk doordat de Duitsers troepen naar Rusland stuurden omdat dat land Duitsland was aangevallen. Hierdoor verloor Duitsland de stootkracht in het westen, en werd de opmars tot stilstand gebracht.

In deze tijdlijn gebeurt dit echter niet. De Duitsers houden nét genoeg troepen in Frankrijk om de opmars voort te kunnen zetten. Onder meer de Slag aan de Marne wordt gewonnen en ook Parijs word veroverd, waarna de Fransen nog even doorvechten maar uiteindelijk toch het onderspit delven. Vervolgens word in 1915 de focus naar Rusland en de andere vijanden verlegd, die ook verslagen worden (behalve het Verenigd Koninkrijk), en op 3 maart 1917 eindigt de oorlog, die gewonnen wordt door de Centrale mogendheden, onder leiding van Duitsland. Deze overwinning word dan bezegeld met het Verdrag van Potsdam.

Het vervolg[]

De Duitse overwinning heeft veel gevolgen voor Europa en de wereld. Zo is er geen communistisch Rusland gekomen, geen nazi-Duitsland, geen Koude Oorlog, en ga zo maar door.

Advertisement