Uchronie Wiki
Advertisement

De tijdlijn Das Große Kaiserreich (Het Grote Keizerrijk) speelt zich af in een wereld waarin Duitsland de Eerste Wereldoorlog heeft gewonnen. Tegelijkertijd heeft Nederland in 1815 de Kaapkolonie weten te behouden.

Divergentiepunt[]

Het belangrijkste divergentiepunt van deze tijdlijn ligt in 1914. In OTL viel Duitsland in dat jaar België aan volgens het Schlieffenplan, tijdens de Eerste Wereldoorlog. In deze tijdlijn gebeurd dit echter niet: de Duitse generaal Alfred von Schlieffen overlijd namelijk niet in 1913, en hij blijft bovendien in goede gezondheid, waardoor hij bij aanvang van de Eerste Wereldoorlog nog altijd de opperbevelhebber van het Duitse leger is. Von Schlieffen heeft meermaals benadrukt dat zijn Schlieffenplan slechts bedoeld was voor een geïsoleerde Frans-Duitse oorlog, en niet voor een tweefrontenoorlog tegen Frankrijk én Rusland.

Na de uitbraak van de Eerste Wereldoorlog volgt Schlieffen de ‘oude, conservatieve’ strategie, namelijk verdedigend optreden in het westen tegen de Fransen en aanvallen in het oosten tegen de Russen. Hierdoor wint Duitsland de Eerste Wereldoorlog door in 1916 vrede te sluiten met Rusland en nog datzelfde jaar Frankrijk uit te schakelen. Dit alles leidt tot een compleet andere wereld dan OTL.

Nederland behoudt de Kaapkolonie

Naast de hoofd-tijdlijn over de Eerste Wereldoorlog ligt het eerste divergentiepunt echter al in 1815. In OTL verloor Nederland daarin de Kaapkolonie, maar in deze tijdlijn behoudt het deze wel omdat het, in tegenstelling tot OTL, een voorstel aanbiedt om de Kaapkolonie te behouden, een voorstel dat geaccepteerd wordt door de Britten. Dit leidt tot een aantal interessante ontwikkelingen in Afrika.

Het vervolg[]

De Duitse overwinning in de Eerste Wereldoorlog heeft veel gevolgen voor Europa en de wereld. Zo is er geen communistisch Rusland gekomen, geen nazi-Duitsland, geen Koude Oorlog, en ga zo maar door. Ook heeft het behouden van de Kaapkolonie door Nederland tot een aantal interessante ontwikkelingen geleid.

Advertisement