Wikia

De moordEdit

29. Juli 1944, 12:40 uur, Führerhauptquartier Wolfsschanze, Rastenburg, Oost-Pruisen, Duitsland:

Een enorme ontploffing verscheurde de kazerne, waarin een bijeenkomst van hoge Duitse officieren, waaronder de 'Führer' Adolf Hitler, persoonlijk plaatsvindt. De meeste deelnemers aan de vergadering worden gedood, waaronder Hitler, Feldmarschall Keitel en verschillende generaals. Onder de weinige overlevenden is kolonel Claus von Stauffenberg, die zich ten tijde van de explosie buiten de kazerne bevond. Op dit moment weet niemand dat hij verantwoordelijk is voor het bombardement.

Operatie ValkyrieEdit

De moord wordt bijna onmiddellijk gevolgd door een gewapende opstand van het Duitse verzet tegen de nazi-regering. Terwijl Hitler's verblijfplaats nog onduidelijk is, breekt er chaos uit in Berlijn als Heinrich Himmler, Reichsführer van de SS, en Hermann Göring, hoofd van de Luftwaffe, een machtsstrijd leveren. Officieel is Goering bedoeld als opvolger van Hitler, maar sinds Hitler's dood nog steeds niet bevestigd is, ziet Himmler in Goering's daden slechts een bedreiging voor zijn eigen macht. Geen van beiden wil toegeven en daardoor escaleert het geweld in de Duitse hoofdstad. Ondertussen hebben verzetsstrijders en duidelijke Wehrmacht-troepen loyaal aan Stauffenberg en zijn mede-samenzweerders belangrijke gebouwen bezet, waaronder de rijkskanselarij en de Propagandaministerie. Daarbij wordt de propagandaminister Joseph Goebbels gevangengenomen. Hooggeplaatste nazi-functionarissen worden ook gearresteerd in andere steden, zoals Praag, Wenen en Parijs. Het plan voor de moord op Hitler en de opstand tegen het naziregime, bekend onder de codenaam "Operatie Valkyrie", werd uitgewerkt door Stauffenberg, Ludwig Beck, Friedrich Olbricht, Henning von Tresckow en andere hoge officieren van de Wehrmacht. De motieven voor deze actie zijn nog steeds controversieel. Velen geloven dat de staatsgreep een einde moest maken aan de "devinitieve oplossing" en de genocide tegen de Joden. Anderen zien het motief in de dreigende oorlogsvernedering van Duitsland. Weer anderen denken dat niets anders dan machtszucht de samenzweerders heeft verdreven.

De leider is doodEdit

Wat de beweegredenen van de samenzweerders ook mogen zijn, er bestaat geen twijfel over dat de staatsgreep in Duitsland de geschiedenis van Europa en de wereld zou moeten veranderen. Dankzij de chaos in het naziregime kunnen de leiders van Valkyrie snel de controle overnemen. Een belangrijke rol wordt gespeeld door generaal Olbricht, die de controle heeft over de radiostations in Berlijn. Op de ochtend van 21 juli, na een nacht van angst en geweld in Berlijn, stuurt hij de volgende boodschap: "De leider Adolf Hitler is dood. Een bom op zijn hoofdkwartier heeft hem en een groot deel van de generale staf gedood Paniek Duitsland staat nu onder het bevel van generaal Beck en andere tegenstanders van de nazi-dictatuur. Blijf in hun huizen en wacht op meer nieuws." De gevechten gaan door op 21 en 22 juli.

De reactie van de geallieerdenEdit

In het Britse ministerie van Buitenlandse Zaken wordt het radiobericht kort na de uitzending ontvangen. Verwarring verspreidt zich. Ten slotte bezorgt minister van Buitenlandse Zaken Anthony Eden de boodschap rechtstreeks aan premier Winston Churchill. In Washington wordt de Amerikaanse president Roosevelt geïnformeerd door zijn mensen. Churchill en Roosevelt zijn sceptisch en vragen om bewijs. Je vermoedt een truc achter het bericht. De laatste twijfels verdwijnen op de avond van 22 juli. Na twee dagen vechten, kondigt generaal Ludwig Beck de val van het naziregime aan in een radiotoespraak. Hitler is dood; Göring, Goebbels en anderen gevangen. Himmler, Joachim von Ribbentrop, Adolf Eichmann en anderen zijn gevlucht (Himmler en Ribbentrop zijn later gearresteerd door zoekpartijen van de Valkyrie-groep.) Himmler wordt opgepikt in een goedkoop hotel in München wanneer hij probeert zijn bed te verbergen.). Beck roept een voorlopige regering, met hem als Reichspräsident en de voormalige Leipzig Lord Mayor Carl Friedrich Goerdeler als kanselier uit.

De toespraak van Beck overtuigde de geallieerden van de regeringswisseling in Duitsland. Dat verandert niet veel voor Churchill. Hij verklaart op 23 juli aan het kabinet dat de vredesvoorwaarden voor onvoorwaardelijke overgave ook gelden voor de nieuwe Duitse regering. Roosevelt wil eerst de situatie in Duitsland onderzoeken.

Joseph Stalin, aan de andere kant, deelt de mening van Churchill. Hij wil wraak voor de bloedbaden van Stalingrad en Leningrad. In Berlijn weigert zich over te geven, maar pleit voor een onderhandelde vrede. Beck toont zijn goede wil aan door alle Duitse troepen in Frankrijk, Skanndinavia en Rusland te laten terugtrekken naar Duitsland. Charles De Gaulle arriveert op 28 juli in het bevrijde Parijs en wordt benoemd tot hoofd van de voorlopige regering van Frankrijk. In Oost-Europa bezet het Rode Leger snel de gebieden geëvacueerd door de Duitsers en komt spoedig aan de Duitse grens.

De reactie van JapanEdit

Twee dagen na Hitler's dood neemt de Japanse premier Hideki Tojo ontslag vanwege de nederlaag van Saipan. Zijn minder nationalistische opvolger, Kuniaki Koiso, wil graag de oorlog beëindigen om de Japanse suprematie in Zuidoost-Azië te behouden. Op 28 juli stuurt Koiso het aanbod van vredesonderhandelingen naar Washington en Berlijn. Koiso en Kaiser Hirohito zijn het erover eens dat met het verwachte vertrek van Duitsland uit de oorlog, de Sovjets, Britten en Amerikanen al hun militaire macht zullen richten op Japan.

Koiso wil zo veel mogelijk veroverde gebieden voor Japan behouden. Hij biedt de geallieerden de terugtrekking uit Nederlands-Indonesië en een einde aan de uitbreidingspogingen naar Australië en India. De buitenlandse ministeries in Londen en Washington weigeren, maar sturen discrete tegenaanbiedingen terug, zoals de Pacific War dreigt te ondergaan voor een lange tijd. In Australië toont de regering daarentegen belangstelling voor een vrede die het bestaan op lange termijn van het land veiligstelt. Op 3 augustus stelt Roosevelt Churchill een vredesconferentie voor met Groot-Brittannië, de Verenigde Staten, de Sovjetunie, China, Japan en Duitsland.

VredesonderhandelingenEdit

Op 6 augustus is de situatie in Duitsland weer volledig onder controle. Himmler, Ribbentrop, Göring en Goebbels zijn veilig opgesloten en wachten op hun veroordeling. Goerdeler belooft vrije verkiezingen in Duitsland na het einde van de oorlog. Hij en Beck blijven echter de onvoorwaardelijke overgave weigeren. De Wehrmacht heeft zich immers teruggetrokken uit de meeste bezette gebieden en heeft nog steeds voldoende reserves om terugvallen op de Duitse grens te bestrijden. Na zijn terugkeer in Parijs heeft De Gaulle zijn eisen voor een tegenaanval op Duitsland ingetrokken. Stalin is agressiever, maar het Rode Leger wordt teruggedreven door het onverwacht sterke verzet van de Duitsers bij hun invasiepoging op 8 augustus.

Op 1 september stemt Churchill eindelijk in met een vredesconferentie. Roosevelt stelt neutraal Zwitserland voor als onderhandelingsplaats, maar Churchill staat erop de conferentie op Brits grondgebied te houden. Beck en Goerdeler zijn niet in de positie om te weigeren. Goerdeler stemt ermee in Duitsland te vertegenwoordigen op de vredesconferentie op Malta, waar Churchill, Stalin, Roosevelt, Chang Kai Shek en Koiso ook op verschijnen. Op voorstel van Churchill wonen ook John Curtin voor Australië en Mackenzie King voor Canada de conferentie bij, terwijl De Gaulle de Fransen vertegenwoordigt en de Italianen Ivanoe Bonomi sturen. De regeringen van de deelnemende landen komen op 12 september een wapenstilstand overeen. De Valletta-conferentie begint op 14 september 1944. Sinds Hitlers dood zijn er ongeveer zes weken verstreken. Churchill zal later zeggen: "... alles ging zo snel ..."

Elk land heeft een lange lijst van eisen. De belangrijkste worden hier kort samengevat:

DuitslandEdit

De belangrijkste eisen van de Duitse voorlopige regering zijn het voortbestaan ervan, geen bezetting door de geallieerden, ongestoorde voortzetting van het Duitse economische programma en het enige proces tegen de nazi-oorlogsmisdadigers door Duitse rechtbanken.

JapanEdit

Japan eist de terugkeer / het behoud van al zijn gebieden in de Stille Oceaan en ongestoorde expansie van de Japanse economie.

FrankrijkEdit

De Gaulle eist de terugtrekking van de As-mogendheden van elk nominaal Frans grondgebied. Daarnaast zijn oorlogsherstelbetalingen uit Duitsland en Japan vereist.

Groot-BrittanniëEdit

Churchill stelt de meeste eisen. Naast oorlogherstel vraagt hij de permanente aanwezigheid van geallieerde troepen in Duitsland om toezicht te houden op de vervulling van de vredesvoorwaarden. Zijn beroemdste eis is dat de veroordeling van de nazi-oorlogsmisdadigers door de geallieerde rechtbanken moet plaatsvinden, op grond van het feit dat Duitse rechtbanken zeker te lichtvaardig veroordelingen zouden uitspreken. Hij eist ook het aftreden van Beck en Goerdeler en nieuwe verkiezingen in Duitsland voordat hij het contract ondertekent.

Verenigde Staten van AmerikaEdit

Roosevelts enige belangrijke eis aan Duitsland is de evacuatie van alle bezette gebieden en de terugkeer naar de Duitse grenzen van 1938. De eisen aan Japan zijn al talrijk: terugkeer naar de grenzen van vóór 1941, houding van alle vijandelijkheden tegenover China, betaling van oorlogsherstel voor de Aanval op Pearl Harbor en, belangrijker nog, liberalisering van de Japanse regering in een Westerse democratie en het afzweren van keizer Hirohito voor zijn goddelijke status.

De conferentie duurt van 14 tot 26 september. Tijdens deze periode worden er geen rapporten over de status van de onderhandelingen aan het publiek gegeven. Roosevelt treedt herhaaldelijk op als bemiddelaar tussen de afgevaardigden tijdens het proces, terwijl Churchill koppig op zijn eisen blijft aandringen.

Het einde van het Derde RijkEdit

Beck en Goerdeler houden zich aan hun belofte van vrije verkiezingen en op 16 april 1945 stort het Duitse volk zich in de stembus. Beck kan de door Heinrich Brüning gewonnen presidentsverkiezingen niet betwisten. De nieuw gevormde christen-democratische unie, die tot Brüning behoort, wint ook de parlementsverkiezingen en vormt de nieuwe regering, met Konrad Adenauer als nieuwe kanselier. Om te voorkomen dat de geschiedenis zichzelf herhaalt, voert de nieuwe regering verreikende hervormingen van het Duitse staatsstelsel door. Het belangrijkste is om de bevoegdheden van de president te beperken. Adenauer is sterk gericht op het succesvolle Britse systeem. In een referendum op 15 mei 1948, besluiten de Oostenrijkers met een kleine meerderheid van 53% dat Oostenrijk bij Duitsland blijft. De belangrijkste reden hiervoor is dat Oostenrijk kan blijven profiteren van de economische kracht van Duitsland. Desalniettemin blijft de Oostenrijkse onafhankelijkheidsbeweging de komende 50 jaar heel sterk tot 1990, wanneer de onafhankelijke PVV de macht in de Oostenrijkse deelstaatregering overneemt.

NaviKOM
Tijdlijn navigatie
NaviKOM

Van Brabanders en Bataven | Alternativo | Hannibal ante Roma | Koude Oorlog | Españiolo | Rode bladzijde | De Drie Tijden | Vier oorlogen | Willekeur | Hitler de kunstenaar | Operatie Valkyrie