FANDOM

Edward IX (ur.14 maja 1935, Dover zm.26 marca 1983, York)- Król Wielkiej Brytanii i Irlandii, Cesarz Indii w latach 1957-1983. Syn Henryka X i Marii.

Biografia Edytuj

Od 1945 tytułowany jako Książę Walii. W 1957 objął tron po śmierci ojca. Jedną z jego pierwszych, dość kontrowersyjnych ustaw było zdelegalizowanie partii o charakterze komunistycznym i socjalistycznym w 1959.

W 1961 po zajęciu Rumunii przez ZSRR ogłosił zwiększenie wydatków na wojsko. Rok później ponownie wprowadził wojska brytyjskie do Turcji, co spotkało się z sprzeciwem Turków i strajkiem generalnym, który na 2 tygodnie sparaliżował państwo. W 1964 Sowieci zajęli Węgry, co doprowadziło do spotkania Edwarda z Charlesem de Gaullem i zawarcia sojuszu Francusko-Brytyjskiego wymierzonego bezpośrednio w Moskwę. Następnie w wyniku puczu wojskowego w Bułgarii władzę przejęli probrytyjscy oficerowie.

W nocy z 20 na 21 sierpnia 1968 Sowieci przekroczyli granicę z Czechami. Już następnego dnia brytyjski parlament o wypowiedzeniu wojny dnia następnego. W ciągu kilku tygodni konflikt rozwinął się w II wojnę światową. 4 września na wezwanie brytyjskie odpowiedziała Japonia, która zajęła kraje: Nadmorski i Chabarowski w ciągu niespełna 72 godzin. Po ataku Japonii koalicja antykomunistyczna została zaatakowana przez Chiny. W tym samym czasie Brytyjczycy zajęli neutralny Afganistan i zaatakowali ZSRR od południa. W październiku do wojny po stronie Brytyjskiej dołączyły Niemcy. Do 1972 front europejski ustabilizował się na linii Odra-Sudety-Dunaj(Węgry)-Karpaty(Rumunia), a na dalekim wschodzie na linii Lena-Mandżuria. W marcu 1973 Brytyjczycy przebili się przez góry Kaukazu i zagroziły miastom- Krasnodar i Wołgograd. Z polecenia Breżniewa część polskich dywizji pod dowództwem gen.Jana Śliwińskiego skierowano na Kaukaz w celu obrony miast. Utworzyło to lukę w okolicach Zielonej Góry, gdzie przebiły się oddziały francuskie pod dowództwem pułkownika Jeannou Lacazego. Następstwem ofensywy była operacja "Inquisition" pod dowództwem Johna D. Frosta, w wyniku której Brytyjczycy odcięli znaczną część armii radzieckiej na Dolnym Śląsku. W 1975 do wojny dołączyły Stany Zjednoczone. W 1976, po zamachu na Władysława Gomułkę i zajęciu Warszawy Edward Gierek ogłosił kapitulację PSRR. Zaraz za PSRR oderwanie i deklarację niepodległości ogłosiły: Finlandzka SRR, Litewska SRR, Ukraińska SRR i Kazachska SRR.

Leonid Breżniew zdecydował o kapitulacji ZSRR 21 sierpnia 1978. 14 stycznia 1979 podpisano traktat Helsiński, na mocy którego:

  • Polska, Litwa, Łotwa, Estonia, Białoruś, Gruzja, Azerbejdżan, Armenia, Kazachstan,Kirgistan, Turkmenistan, Tadżykistan, Uzbekistan, Mongolia,Węgry, Rumunia i Finlandia uzyskują niepodległość.
  • Japonia zajmuje Mandżurię, kraj Nadmorski i kraj Chabarowski.
  • Granica Polsko-Niemiecka ciągnie się na Odrze i Nysie Łużyckiej.
  • Rząd Sabbata staje się jedynym legalnym rządem polskim.

Ostatnie lata Edward spędził na opanowywaniu chaosu spowodowanego przez II wojnę światową. Po wojnie nasiliły się nastroje niepodległościowe w koloniach. W 1981 niepodległość ogłosiły: Indie, Australia, Nowa Zelandia i Turcja. W 1982 niepodległość ogłosiła Irlandia. W 1983 król jechał na spotkanie do Yorku. Samochód, którym jechał wpadł w poślizg i wypadł przez uszkodzoną barierkę z mostu. Król i kierowca utopili się w rzece Ouse.

Potomstwo Edytuj

W 1967 ożenił się z Frances Kydd (1936-2004). Mieli jednego syna:

  • Karol IV (1979-)- Król Wielkiej Brytanii oficjalnie od 1983, samodzielny władca od 1997.