Alternatywna historia
Advertisement
Che SClara

Guevara podczas wojny południowoamerykańskiej w 1989r przed ofensywą rebeliantów na Buenos Aires

Ernesto Che Guevara(Legacy of Reich)[]

Ernesto Che Guevara(1928-2003)-Jeden z najwybitniejszych rewolucjonistów demokratycznych Argentyny, oraz jej drugi demokratycznie wybrany Prezydent od Rewolucji szarych mundurów

Życiorys[]

Młodość[]

Urodził się w argentyńskim Rosario w 1928 roku. Pochodził z rodziny wywodzącej się z klasy średniej. Jego rodzina była pochodzenia hiszpańsko-irlandzkiego, i wykazywała lewicowe sympatie polityczne. W dzieciństwie chorował na astmę. Naukę rozpoczął w marcu 1937 roku. Uczęszczał do szkoły podstawowej w mieście San Martín. W marcu 1942 roku trafił do szkoły średniej. Latem 1943 roku rodzina Guevarów przeprowadziła się do Córdoby. W liceum na własną rękę uczył się filozofii. Jako nastolatek przyjął lewicowe poglądy i zasilił grupę opozycyjną względem prezydenta Juana Peróna.

Rewolucja szarych mundurów[]

Rewolucja, która sprawiła, że wcześniejszy wódz III rzeszy, Adolf Hitler, został wodzem Argentyny, zastała go w Buenos Aires. Ernesto sam widział paradę wojskową po zajęciu Cordoby przez Narodową armię Argentyny. Wraz z delegalizacją wszystkich innych partii oprócz Narodowej Partii Argentyny, która notabene byłą partią rządzącą, Ernesto działał w ukryciu.

Proklamacja Państwa Argentyńskiego[]

Wraz z zdobyciem Buenos Aires, Guevara był podczas orędzia do narodu w wykonaniu Hitlera. widział tez wtedy Hermanna, syna Hitlera. Guevara wrócił do Cordoby, jednak z racji jego lewicowych upodobań, musiał przez pewien czas się ukrywać.

lata 1953-1989[]

W 1953r, wraz z wybuchem Wojny Urugwajsko-Argentyńskiej, i aneksją Urugwaju przez Argentynę, Guevara wyjechał na 22 lata do Boliwii, gdzie przygotowywał podstawy późniejszej patagońskiej partyzantki demokratycznej. w 1966r, Hermann Hitler, wtedy już wódz Argentyny po śmierci ojca, poślubił jego siostrę, Celie, która miała z Hitlerem juniorem córkę, Marię Fernandez panieńskie Hitler-Guevara.

Gdy w 1975 Guevara wrócił do Argentyny przez Chile wraz z pierwszymi bojownikami utworzył Demokratyczną partyzantkę, która w 1979r przekształciła się w Socjaldemokratyczną ligę wyzwolenia Argentyny. Podejmowała ona działania dywersyjno-sabotażowe głównie na południu kraju, w Patagonii. raz, udany zamach na ministra spraw wewnętrznych, Juana Marcosa 13 stycznia 1980r sprawił, że Policja partyjna Argentyny zaostrzyła represję wobec ludu. Przez to, w 31 października 1981r w Rosario rozstrzelano 20 podejrzanych o działalność w partyzantce.

Wojna Południowoamerykańska(1982-1989r)[]

Wraz z wybuchem wojny Południowoamerykańskiej 12 lipca 1982r, Guevara, już 54-latek, podjął decyzję o wzmożeniu akcji partyzanckich. coraz częściej zdarzały się strzelaniny i starcia z siłami rządu, które zaostrzył się szczególnie podczas przejścia Argentyny do defensywy.

wtedy też, Ernesto Guevara nakazał przeprowadzenie rewolucji pełną gębą. Ludność, która coraz rzadziej popierała działania rządu, przyłączyła się do rewolty. Ernesto wkroczył do Buenos Aires dzień po jej zdobyciu, i osobiście uczestniczył w świętowaniu.

Ernesto na prezydenta-lata 1990-2003[]

"Ernesto Che Guevara-Bohater narodowy jako kandydat"- Tak brzmiały Nagłówki gazet w całej Argentynie podczas trzecich wyborów na Prezydenta republiki Argentyńskiej 16 kwietnia 1997r. Ernesto wtedy oświadczył, że z ramienia Partii socjaldemokratycznej będzie kandydatem na prezydenta. W wyborach 18 czerwca 1997r Guevara pokonał dotychczasowego Prezydenta-Juana Carlosa Menema w pierwszej turze z wynikiem 79% tym samym zostając drugim prezydentem Argentyny od czasów Rewolucji.

Prezydentura 1997-2001[]

Podczas jednokadencyjnej prezydentury, Ernesto jako reprezentacyjna głowa kraju starał się poprawić wizerunek państwa, mocno nadszarpnięty przez poprzedników. jednocześnie tez, już prawie 70-letni Guevara podupadał na zdrowiu. w 2001r, oświadczył że nie będzie kandydować po reelekcję, a zamiast niego wystartował wiceprezydent- Fernando Azules. Azules pokonał przeciwnika z partii Ludowej w drugiej turze.

Śmierć[]

6 maja 2003r, Ernesto Che Guevara zmarł na zawał. mimo prób ratowania przez lekarzy, akcja nie powiodła się.

Guevarę Jako Bohatera narodowego, pożegnano z wielką czcią. tysiące osób w Rosario(tam gdzie został pochowany) przychodziło zapalic świeczkę na jego grobie.

Adfrpf

Ernesto Che Guevara w 2002r

Advertisement