Alternatywna historia
Advertisement
Świętosława

Świętosława Swatawa (ur. w latach 1041–1048, zapewne 1046–1048, zm. 1 września 1126) – polska księżniczka, żona Wratysława II, królowa Czech.

Była jedyną córką Kazimierza Odnowiciela i jego żony Dobroniegi, siostrą Bolesława II Śmiałego, Władysława I Hermana, Mieszka i Ottona. Pod koniec 1062 roku została wydana za Wratysława II, króla Czech. Małżeństwo to miało zapewnić neutralność Czech w konflikcie Polski z Niemcami. Po ślubie Świętosława przyjęła imię Swatawa (Svatava).

W 1092 roku owdowiała, ale nie zdecydowała się na powrót do ojczyzny. Pozostała w Czechach, prawdopodobnie korzystając tam z dóbr oprawnych. Co do ich położenia, wysuwa się hipotezy, że leżały we wschodniej części kraju albo, że stanowiły część dzielnicy znojemskiej . W czasie rządów pasierba, Brzetysława II, była odsunięta od tronu. W 1111 brała udział w negocjacjach między swoim synem Władysławem I a bratankiem, Bolesławem III Krzywoustym. W 1125 roku wraz z Ottonem, biskupem Bambergu, wpłynęła na umierającego Władysława I, aby mianował swoim następcą Sobiesława I. Istniała hipoteza, że biła własną monetę w Czechach, ale nie ma ona wystarczających podstaw. Świętosława Swatawa zmarła 1 września 1126 roku. Została pochowana w kolegiacie wyszehradzkiej.

Rodzina[]

Potomstwo[]

Świętosława Swatawa była jednokrotnie zamężna. Z mężem – Wratysławem II miała pięcioro dzieci. Do nich należeli:

  • Bolesław (ur. po 1062, zm. 1091), królewicz czeski, książę ołomuniecki,
  • Borzywoj II (ur. ok. 1064, zm. 2 lutego 1124), król Czech,
  • Władysław I (ur. ?, zm. 12 kwietnia 1125), król Czech,
  • Sobiesław I (ur. w okr. 1086–1087, zm. 14 lutego 1140), król Czech,
  • Judyta Przemyślidka (ur. ?, zm. 9 grudnia 1108), królewna czeska, żona Wiprechta z Grójca.

Advertisement