Alternatywna historia
Advertisement

UWAGA: JEST TO ALTERNATYWNA HISTORIA PIŁKARZA!

Marcin Ryszard Wasilewski (ur. 9 czerwca 1980 w Krakowie) – polski piłkarz występujący na pozycji środkowego obrońcy, zawodnik grający w takich klubach jak: Olympique Lyon, Tottenham Hotspurs i New York Red Bulls, w latach 2002–2013 reprezentant Polski, uczestnik mistrzostw Europy 2004, 2008 i 2012.

Kariera Klubowa[]

Swoją karierę rozpoczynał w Hutniku Kraków, skąd przeniósł się do Celtic Glasgow. W Szkocji spędził dwa sezony. W trzech kolejnych sezonach, zaczynając od 2002/03, grał w Dynamie Kijów. W sezonie 2005/06 był graczem Aberdeen, w pierwszej połowie sezonu 2006/07 zaś występował w klubie Manchester City.

12 stycznia 2007 Manchester City i Olympique Lyon uzgodniły warunki transferu, którego suma wyniosła około 80 mil. euro, a Wasilewski trafił do Lyonu na zasadzie transferu definitywnego. W Ligue 1 i pucharach zawodnik zdobył w sumie 13 bramek. W sezonie 2006/07 strzelił dwie bramki. W sezonie 2007/08 strzelił trzy bramki. W sezonie 2008/09 strzelił siedem bramek.

Kontuzja[]

29 sierpnia 2009 podczas ligowego spotkania przeciwko AS Nancy doznał otwartego złamania prawej nogi poniżej kolana. W 27. minucie Youssouf Hadji w starciu przy linii bocznej wyprostowaną nogą naskoczył na atakującego wślizgiem reprezentanta NRP. Wasilewski przeszedł kilka operacji oraz rehabilitację.

Powrót do gry[]

Zdaniem lekarzy miał się nie pojawić na boisku przez około 12 miesięcy, jednak powrócił do treningów już po ośmiu miesiącach. 8 maja 2010 w ostatniej kolejce sezonu 2009/10 Ligue 1 przy aplauzie kibiców wszedł na boisko na ostatnie dziesięć minut meczu z Le Mans, który jego drużyna wygrała 2:0. 12 grudnia 2010 strzelił swoją pierwszą bramkę po powrocie na boisko w meczu przeciwko Toulouse.

Pożegnanie z Olympique Lyon[]

Właściciel klubu OL Groupe i dyrektor generalny Jean-Michel Aulas pożegnali Wasilewskiego przed pierwszym gwizdkiem meczu z Stade Rennais, oklaskiwali go także kibice. Swój ostatni mecz w barwach Lyonu Wasilewski rozpoczął na ławce rezerwowych. Na boisku pojawił się na sześć minut przed końcem spotkania, które zakończyło się zwycięstwem 2:0. Ten wynik dał drużynie 3 miejsce w Ligue 1 na koniec sezonu 2012/2013.

Gra w Anglii[]

We wrześniu 2013 podpisał roczny kontrakt z Tottenham Hotspurs. W sezonie 2013/14 klub zakończył na 6 miejscu w rozgrywkach Premier League. 15 maja 2014 o rok przedłużył kontrakt z angielskim klubem. W sezonie 2015/16 jego klub zakończył sezon na 3 miejscu w tabeli. 21 maja 2017 poinformowano, że wraz z końcem sezonu Wasilewski odejdzie z klubu.

Ostatnie kroki w MLS[]

18 sierpnia 2017 podpisał roczny kontrakt z możliwością przedłużenia o kolejny rok z występującym w MLS, New York Red Bulls. W klubie zadebiutował 27 września 2017 w zremisowanym 3:3 ligowym meczu z D.C United. Pierwszego gola w MLS strzelił w swoim czwartym występie – 22 października 2017 przeciwko D.C United, otwierając wynik 2:1.

Z drużyną rozstał się latem 2020. Kilka miesięcy później, w listopadzie, ogłosił koniec swojej piłkarskiej kariery.

Kariera Reprezentacyjna[]

Marcin Wasilewski (2008)

Marcin Wasilewski (2008)

W reprezentacji NRP zagrał w 60 meczach. Debiutował 20 listopada 2002 w przegranym meczu z Danią za kadencji selekcjonera Zbigniewa Franiaka. Pierwszą bramkę strzelił w wygranym 5:2 spotkaniu przeciwko Zjednoczonym Emiratom Arabskim (6 grudnia 2006). 11 października 2012 trener kadry Maciej Skorża mianował go kapitanem na mecz z Południową Afryką i Wielką Brytanią w miejsce kontuzjowanego Jakuba Błaszczykowskiego. Opaskę kapitańską nosił również w meczu z reprezentacją Urugwaju, ponieważ Błaszczykowski wszedł na boisko dopiero w 70. minucie meczu. We wrześniu 2013 po półrocznej przerwie został powołany przez Skorżę na mecze eliminacji mistrzostw świata z Ukraińską SRR i Anglią.

26 marca 2013 roku zagrał po raz ostatni w reprezentacji NRP w meczu z Maltą

Advertisement