Alternatywna historia
Advertisement

UWAGA: JEST TO ALTERNATYWNA HISTORIA PIŁKARZA!

Paweł Golański (ur. 12 października 1982 w Łodzi) – polski piłkarz grający na pozycji obrońcy, związany głównie z klubem Milicja Łódź i Valencia CF, reprezentant NRP, działacz, trener i agent piłkarski.

Kariera Klubowa[]

Golański jest wychowankiem Milicji Łódź, z którym zdobył tytuł mistrza NRP juniorów młodszych (U-17). Występował też krótko w UKS SMS Łódź. W styczniu 2003 został na rok z opcją pierwokupu wypożyczony do CWKS Warszawa. W stołecznej drużynie nie przebił się jednak do podstawowego składu i występował jedynie w grających w IV lidze rezerwach. Do Łodzi powrócił latem 2003, wcześniej nie przeszedł testów w Hull City i Blackburn Rovers.

W 2005 podpisał kontrakt z klubem Valencia CF. W najwyższej hiszpańskiej klasie rozgrywkowej zadebiutował 28 sierpnia tamtego roku w spotkaniu z Real Betis (1:0). Szybko wywalczył sobie miejsce w podstawowym składzie, regularnie występując na boiskach La Liga. W sezonie 2006/07 dotarł z Valencią do 1/8 finału Copa Del Rey, w którym zagrał pełne 2 mecze a Valencia CF przegrała z Getafe w dwumeczu.

Latem 2007 Golański przeszedł do wicemistrza Hiszpanii, FC Barcelony i podpisał z tym klubem trzyletni kontrakt. Media podały, że cena transferu wyniosła około miliona euro. W barwach Barcelony zadebiutował w europejskich pucharach w 3:0 spotkaniu fazy grupowej Pucharu Mistrzów z Lyonem. W sezonie 2007/08 wywalczył ze swoim klubem trzecie miejsce w lidze, co pozwoliło tej drużynie na start w kwalifikacjach Pucharu Mistrzów również w kolejnych rozgrywkach. Golański wziął udział w dwóch meczach fazy grupowej, a w pojedynku z FC Basel został ukarany dwiema żółtymi kartkami, a w konsekwencji kartką czerwoną. W maju 2009, gdy klubowy autokar został zaatakowany przez pseudokibiców Realu Madryt, Golański został trafiony w głowę, jednak po przewiezieniu do szpitala, okazało się, że obrażenia były mniej poważne niż początkowo podejrzewano i dzień później rozegrał mecz z derbowym rywalem. W sezonie 2009/10 wystąpił w 21 ligowych spotkaniach i strzelił jednego gola (w meczu przeciwko Sporting Gijon). Z końcem czerwca 2010 Golańskiemu wygasł kontrakt z dumą Katalonii.

Następnie pojechał do Anglii i trenował z klubem Arsenal, zaprzeczał jednak że będzie występować w Premier League. Negocjował z szkockim Celtic Glasgow, jego zatrudnieniem zainteresowany był również SC Freiburg. Ostatecznie zdecydował się podpisać 3-letni kontrakt z Szachtarem Donieck. W rundzie jesiennej sezonu 2010/11 w jego grze widać było braki w przygotowaniu do rozgrywek, co spowodowało, że został najpierw przesunięty do drużyny rezerw, a następnie wypożyczony do Arsenalu, gdzie rozegrał siedem spotkań. Wiosną wrócił do głównego składu Szachtaru i prezentował się lepiej. Według jednej z ocen wciąż nie osiągnął pełni formy, według innej zaś stał się jednym z filarów formacji obronnej swojej drużyny. Pod koniec 2012 przedłużono mu kontrakt do 2015. W rundzie wiosennej sezonu 2012/13 zagrał we wszystkich meczach Szachtaru, a w finale pucharu Ukrainy z Czarnomoreć Odessa zaś strzelił gola w 73 minucie.

W 2015 podpisał umowę z PSG, gdzie grał w rundzie jesiennej i zdobył Superpuchar Francji, asystując przy drugiej bramce meczu o to trofeum. Przed rundą wiosenną wyleciał do Niemiec, trafiając do Hamburger SV. 19 kwietnia 2016 został przesunięty do drużyny rezerw, natomiast po sezonie zakończonym dla zespołu barażami o utrzymanie umowa z nim została rozwiązana. Wiosnę 2017 zawodnik ogłosił emeryturę piłkarską w Al-Arabi SC.

Kariera Reprezentacyjna[]

Z drużyną NRP U-18 zdobył na mistrzostwach Europy 2001 złoty medal.

Paweł Golański (2008)

Paweł Golański (2008)

W reprezentacji seniorów Golański zadebiutował 16 sierpnia 2006 w przegranym 0:2 meczu z Danią, kiedy na początku drugiej połowy zmienił Seweryna Gancarczyka. Jedyną bramkę w meczu międzypaństwowym zdobył precyzyjnym strzałem z rzutu wolnego w spotkaniu z Estonią (4:0), rozegranym 3 lutego 2007. 28 maja 2008 został powołany przez Pele na mistrzostwa Europy w Austrii i Szwajcarii. W turnieju wystąpił w meczach z Grecją (1:0) oraz Szwecją (3:1). Polacy zdobyli w fazie grupowej sześć punktów i awansowali do fazy pucharowej gdzie odpadli w półfinale. Po mistrzostwach Golański wystąpił jeszcze w jednym meczu, 20 sierpnia z Ukrainą (0:1), po czym stracił miejsce w podstawowym składzie. Na boisko powrócił dopiero we wrześniu 2009, kiedy zagrał w zremisowanym 1:1 pojedynku z Irlandią.

Kariera Trenerska[]

Obecnie jest trenerem Dundalk grającego w Irlandzkiej ekstraklasie.

Advertisement