Alternatywna historia
Advertisement
Alternatywna historia

Po rozpadzie bloku wschodniego, Polska nie posiadała liczącej sie floty ani na Bałtyku i świecie. Po kilku latach podnoszenia sie z problemów gospodarczych nasz kraj rozpoczął odbudowę naszej pozycji na świecie.

Jednym z elementów tego planu był duży rozwój PMW.

W latach 1992 - 99 PMW posiadała 2 niszczyciele rakietowe, 8 korwet, 8 niszczycieli min i kilka mniejszych jednostek. siły te nie były w stanie zabezpieczyć naszych interesów na świecie. W roku 1999 zatwierdzono pierwszy etap odbudowy naszej floty wojennej, który trwał do 2005 roku. Program kosztował 6,5 mld złotych. W wyniku jego realizacji na stanie floty znalazły sie następujące okrety:

  • 4 fregat rakietowych typu La Fayette.
  • 6 korwet proj. 621("Gawron")
  • 4 uniwersalne okręty patrolowe typu 622
  • 6 okrętów podwodnych typu 209
  • 12 niszczycieli min typu "Kormoran"

Po zakończeniu pierwszego etapu rozpoczęto drugi etap na lata 2005 - 2008 mający na celu wzmocnienie lotnictwa morskiego oraz utworzenie oddziałów piechoty morskiej. W jego wyniku lotnictwo floty otrzymało: - 32 samoloty F/A - 18 "Super Hornet" - 18 ciezkich mysliwców F - 15. - 24 śmigłowce Eurocopter - Tiger.

Marynarka wojenna otrzymała rówież 4 dywizjony rakiet przeciwokrętowych RBS 15 Mk.3 na podwoziu samochodu fińskiej firmy "Sisu". Obrona przeciwlotnicza wzbogaciła sie w 15 baterii rakiet plot.(przeciwlotniczych) średniego "Aster 30" i krótkiego zasięgu "Aster 15."

Piechota morska: Została powołana do istnienia dnia 01 sierpnia 2005 roku. Początkowo piechota morska PMW zorganizowana została w "Pierwszy Batalion Piechoty Morskiej" im Poległych na stawiaczu min "Gryf". Po kilku tygodniach od powstania jednostki w jej skład włączono 24 pułk obrony wybrzeża, w wyniku tego działania jednostka została przemianowana na '1 Brygadę Piechoty Morskiej Rzeczypospolitej Polskiej" Jednostka została zakwaterowana w bazie w okolicach Gdyni. Specjalnie w celu jej ewentualnego użycia bojowego zamówiono w USA dwanaście okrętów transportowych typu "Dąb"(wyp. t 2500 t, prędkość: 21 w, uzbrojenie:16 pocisków plot Grom i do 400 żołnierzy i 24 czołgi). Chrzest bojowy jednostka odbyła podczas desantowania wybrzeży Kongo w celu stłumienia powstania rebeliantów.

Trzeci i najkosztowniejszy etap(lata 2008 - 12) miał na celu ogólna rozbudowę PMW. We wrześniu 2008 roku położono stępkę w pod pierwszy okręt serii dużych patrolowców proj.(wyp. 1100t, 25 w, 2 armaty 76 mm, 2 działka 35 mm, 1 śmigłowiec, 8 wyrzutni pocisków przeciwokrętowych RBS 15 Mk. III).

Do 2012 roku nasza flota wzbogaciła sie o 8 w/w patrolowców. Rozpoczęto również budowę Polsko - Szweckiej małej korwety zwalczania okrętów podwodnych(wyp. 600 t, prędkość 28 w). Polska Marynarka wojenna złożyła zamówienie na 6 a Szwecja 4 jednostki. W 2010 roku PMW odebrała kolejne 3 okręty podwodne typu 209/1400.

W momencie rozpoczęcia mistrzostw świata w piłce nożnej nasza flota dysponował:

  • 4 fregatami,
  • 6 uniwersalnymi korwetami,
  • 6 korwetami ZOP,
  • 12 niszczycielami min,
  • 9 okrętami podwodnym,
  • 12 okrętami transportowymi,

Dzięki takiej rozbudowie floty możliwe było zabezpieczenie naszych interesów na świecie. dysponujemy bardzo nowoczesna flota o dużej wartości bojowej.

Advertisement