FANDOM

Stanisław Antoni Poniatowski herbu Ciołek (ur. 17 stycznia 1732 w Wołczynie, zm. 12 lutego 1798 w Petersburgu) – marszałek sejmu w latach 1764–1795. Doceniany jako mecenas nauki i sztuki.Od 1755 był stolnikiem wielkim litewskim, a następnie w latach 1756–1764 starostą przemyskim. W latach 1755–1758, przebywając na dworze petersburskim, nawiązał romans z księżną Katarzyną Aleksiejewną, przyszłą cesarzową Rosji panującą jako Katarzyna II.Związany z Familią Czartoryskich.W 1765 roku założył w Warszawie Teatr Narodowy oraz mającą kształcić przyszłych kadetów Szkołę Rycerską. W tym samym roku powstał przy jego patronacie Monitor – jedno z pierwszych czasopism w języku polskim.

☀ Na jego wniosek w 1773 roku została powołana Komisja Edukacji Narodowej.Od około 1770 roku l organizował „obiady czwartkowe”, zapraszając na Zamek Królewski pisarzy i intelektualistów. Założył zespół pałacowo-ogrodowy w Łazienkach w Warszawie jako letnią rezydencję króla.Był pisarzem politycznym i mówcą, pamiętnikarzem, tłumaczem i epistolografem; synem Stanisława Poniatowskiego, kasztelana krakowskiego i Konstancji z Czartoryskich, bratem prymasa Michała Jerzego Poniatowskiego (1736–1794) i stryjem księcia Józefa Poniatowskiego (1763–1813).