Alternatywna historia
Advertisement

Jan-III-SObieski-340x340

Jan IV Sobieski(1629-1696)-Cesarz Zjednoczonej Korony Polsko-Litewskiej z dynastii Sobieskich

Życiorys[]

Narodziny[]

Jan przyszedł na świat 17 sierpnia 1629r jako syn Jakuba Sobieskiego i Anny Batory córki cesarza Bolesława VII.

Edukacja[]

W latach 1640-1646 studiował na Akademii Krakowskiej po czym udał się w podróż po krajach Europy Zachodniej. Podczas pobytu w Paryżu dowiedział się o śmierci swego ojca i powrócił do kraju. Dzięki odbyciu wieloletniej Edukacji w kraju jak i zagranicą był uważany za jedną z bardziej z wykształconych osób spośród sobie współczesnych.

Zbliżenie się do dworu[]

W 1655 Jan Sobieski podczas pobytu na Krakowskim dworze poznał i pokochał Marie Kazimierę d'Arquien dwórkę cesarzowej Henryki Burbon. Związkowi temu patronowała sama cesarzowa która próbowała przeciągnąć go na swoją stronę obiecującego się chorążego wielkiego koronnego. Ostatecznie Maria Kazimiera pod wpływem samej cesarzowej poślubiła Jana Sobiepana Zamoyskiego o czym prawdopodobnie zadecydowała większa majętność Zamoyskiego.27 listopada 1669 roku zmarła jego matka Anna co oznaczało definitywne pełne przejęcie kontroli nad dobrami rodzinnymi.

Ślub z Marysieńką[]

14 maja 1665 wziął tajny, a 5 lipca 1665 oficjalny ślub z Marysieńką. Udzielił go noncjusz apostolski Antonio Pignatelii(późniejszy papież Innocenty XII). Dla wielu stanowił on też niemały skandal, bowiem uroczystości odbywały się w czasie trwania żałoby po Zamoyskim zaś tajny ślub miał miejsce zaledwie pięć tygodni po śmierci pierwszego męża Marysieńki.

Wojna ze Szwecją[]

Po wkroczeniu wojsk szwedzkich do Inflant ,wyruszył na czele wojsk Polskich jako nowo mianowany Hetman Wielki Koronny. Do pierwszego zwycięstwa w tej wojnie doszło w bitwie pod Kokenhausen. Do następnych zwycięstw doszło pod Białym Kamieniem i Kircholmem co ostatecznie doprowadziło do zwycięstwa w wojnie i utrzymaniu Inflant.

Wybór na cesarza

Dnia 8 sierpnia 1672 zmarł z powodu odniesionych ran w bitwie pod Kijowem zmarł ostatni cesarz z dynastii Batorych Stanisław I.Nowym cesarzem został kuzyn zmarłego cesarza Jan Sobieski który został koronowany 12 sierpnia tego samego roku i panował jako Jan IV.

Panowanie

Plany podboju Prus

Głównym celem cesarza było odzyskanie prus które zostały utracone przez Polskę po tym jak zostały nadane zakonowi krzyżackiemu przez króla Władysława III Wielkiego na początku XIV wieku a w XVI trafiły pod panowanie dynastii Hohenzollernów. W tym celu dążył do zawarcia sojuszu że Szwecją żeby z pomocą wojsk szwedzkich a dokładniej ich floty zablokować drogę morską dla wojsk brandenburskich. Ostatecznie z tych planów nic nie wyszło gdyż elektor brandenburski Fryderyk Wilhelm wszedł w sojusz z Francją co storpedowało plany cesarskie wobec Brandenburgii.

Odsiecz Wiedeńska

Advertisement