Alternatywna historia
Advertisement
MapChart Map (11)

Mapa Ameryk podczas wojny, 1985r

Wojna Południowoamerykańska(Legacy of Reich)[]

Wojna Południowoamerykańska-Konflikt zbrojny trwający od 1982 do 1989r

Przyczyny[]

Główną przyczyną było ultimatum wystosowane w 1982r do rządów Chile i Paragwaju przez rząd państwa Argentyny pod wodzą Hermanna Hitlera, który rządził Argentyną od 1964r.

Odrzucenie ultimatum oznaczało wojnę. Agresywne i zmilitaryzowane państwo, jakim była od 1946r Argentyna rządzona przez Faszystowską organizację Narodowej partii Argentyny, która przejęła władzę w tym kraju w wyniku tzw. "Rewolucji szarych mundurów", która trwała od listopada1946r do stycznia 1947r, robiła wszystko, byle zwiększyć swoją potęgę, i stać się przeciwwagą dla Brazylii. Robiono to min. podczas wojny Urugwajsko-Argentyńskiej, podczas której ukazało się krwawe oblicze Faszystów, którzy wymordowali kilka tysięcy jeśli nie setki tysięcy ludzi.

Działania wojenne[]

1982-1986[]

12 lipca 1982r, o godz. 5.30, piechota sił zbrojnych Argentyny przekroczyła granicę z Paragwajem. To samo zrobiono to też w Chile, niecałą godzinę później.

"Najnowsze wieści dochodzą z ameryki południowej. O godzinie 5.30 siły zbrojne Argentyny przekroczyły granicę z Paragwajem"

-BBC

"Wojna w Ameryce-Argentyna atakuje"

-The Guardian

Tak, brzmiały min. nagłówki największych Brytyjskich mediów. Brytyjczycy, jako kraj wrogi wobec Argentyny, przedstawiał zupełnie inną narrację, niż media w Unii Północnoamerykańskiej.

"Argentyna rusza na wojnę by przywrócić należną jej chwałę"

-NBC news

"Nadszedł czas tak wielce wyczekiwany przez mojego ojca. Pora przywrócić potęgę z czasów Hiszpanów!"

Hermann Hitler w orędziu do narodu

już 3 dnia po rozpoczęciu wojny, stolica Paragwaju, Asuncion, zostaje zdobyta(I bitwa o Asuncion). Władzę Paragwaju ewakuują się na Północ, do miasta Fuerte Olimpio, przy granicy z Brazylią. Gorzej idzie w Chile, gdzie trzeba przejść górzyste tereny wyżyn, jednak i tak zajmują ponad 74% kraju do 1986r.

18 lipca 1982r, wojna eskaluje. Brazylia i Peru, ogłaszają przystąpienie do wojny po stronie Paragwaju i Chile. to samo, zrobiły 20 lipca Boliwia, Ekwador, Wenezuela, i Kolumbia. Unia Północnoamerykańska, interpretując dołączenie tych państw, jako naruszanie strefy wpływów Argentyny(USA było sojusznikiem rządu w Buenos Aires), ogłosiła 31 lipca rozpoczęcie działań wojennych wymierzonych w jak to ujął prezydent Gerald Ford, "Wrogim rządom terrorystycznym zagrażającym pokojowi w regionie".

Tak więc 12 sierpnia 1982r, US army weszła na terytoria Kolumbii.

Marine da nang

Amerykański żołnierz w Kolumbii, 30 sierpnia 1982r

Do pierwszej poważnej bitwy z udziałem ameryki, doszło 20 sierpnia 1982r podczas bitwy o Monterię, zakończoną zwycięstwem Ameryki.

3 Stycznia 1983r, Argentyna podjęła pierwsze działania ofensywne w kierunku Brazylii. Z terenów okupowanego od wojny Urugwajsko-Argentyńskiej Urugwaju zajęto miasto Porto(13 lutego 1983r), a 23 marca zajęto cały region rio grande du sul.

Jednocześnie, Argentyńskie wojska weszły na terytorium Boliwii. ze względu na górzysty teren Andów, ofensywa w kierunku Peru zostaje zatrzymana. Dopiero w 1986r, uda się przełamać przez linię frontu. Dlatego też, wszelkie siły Argentyny miały rozkaz iść na północ, do Sao Paulo. Jednak Wojsko Brazylijskie dozbrajane przez min. Wielką Brytanię, zdołało również tam zatrzymać ofensywę. przez następne 3 lata, trwała tam wojna okopowa.

Tymczasem na froncie Kolumbijskim, siły Unii, zdołały się w sierpniu 1984r desantować z wysp Galapagos w Ekwadorze, oraz zajęto tereny Gujany, Surinamu, i Gujany Francuskiej(przez co Francuzi dołączyli do wojny po stronie aliantów)

W maju 1985r, doszło do bitwy o Santiago, stolicę Chile. Bitwa ta, została zakończona remisem, jednak Argentyna podjęła agresywne działania bombardujące, równając z ziemią 69% miasta.

Jednocześnie, w samej Argentynie, poparcie dla rządu Hermanna Hitlera zaczęło gwałtownie spadać. w kwietniu 1985r, doszło do pierwszych bombardowań. zbombardowana została min. Stolica kraju, Buenos Aires.

II bitwa o Asuncion[]

Wraz z zastojem sił Argentyńskich w Górach, Alianci dostrzegli szansę na kontratak. 13 października 1986r, Siły Paragwajskie, ruszyły na Asuncion, okupowane dotychczas przez Argentynę po I bitwie o Asuncion. Argentyńczycy, zmęczeni i bez zaopatrzenia, przejawiali bardzo słabe zdolności obronne podczas bitwy.

Bitwa, ostatecznie zakończyła się sukcesem, i odbiciem z rąk reżimu Argentyny stolicy Paragwaju.

Lata 1986-1989[]

II bitwa o Asuncion, obnażył demoralizację Argentyńskich sił zbrojnych. Kraje ościenne, zobaczyły na własne oczy, że Argentyna, potencjał na światowe mocarstwo, to kolos na glinianych nogach.

12 stycznia 1987r, Sił Brazylijskie, podjęły ofensywę mającą na celu odbicie swoich terytoriów. Tak samo, postąpiły Chile, Boliwia, I Paragwaj. Podobnie była na północy. Wygrana przez Kolumbijczyków bitwa o Bogotę, sprowokowała reakcję łańcuchową. Amerykanie przeszli do defensywy. Kryzys rządu w Waszyngtonie, spotęgowała też amerykańska wojna domowa wywołana przez demokratów.

W 1988r, ponownie uaktywnił się ruch oporu dowodzony przez min. Ernesto Che Guevarę słynnego działacza demokracji w tym kraju.

Gdy po roku walk, 18 marca 1989r, siły Aliantów i partyzantów, weszły do Buenos Aires. Hermanna rozstrzelano, podobnie jak najważniejszych dygnitarzy w narodowej partii Argentyny, która została rozwiązana miesiąc później.

Skutki[]

Skutkiem było załamanie się Argentyny i Unii Północnoamerykańskiej.

Podczas konfliktu, zmarło ponad 23 mln. osób.

Upadek Unii, która była światowym mocarstwem, spowodował ogromny kryzys gospodarczy, który uderzył w cały świat, wywołując min. III kryzys Afrykański.

Jednak świat wchodził w nową erę.

Erę dziedzictwa rzeszy

Advertisement