FANDOM

USS Rockefeller'in 14 Eylül 1924 tarihinde batırılması, Pasifik Savaşı'nı tetikleyen olayların en büyüklerindendi. Olay aylardır süren çatışmaların sonrasında Amerikan ve Japon taraflarının arasını gerçekten bozmuştur. Üç küçük Japon torpidobotu Rockefeller'i Fiji kıyılarında pusuya düşürüp, Japon karasularını ihlal ettiği gerekçesiyle teslimini istemiştir. İki saat boyunca direnen Kaptan William J. Baldwin, gemiyi çevirip uzaklaşmaya çalışırken gemi torpidobotlar tarafından yedi kez vurulmuştur. Japonlar 2,144 kişilik tayfanın 1,577'sini öldürmüş, geri kalanları esir almışlardır. Japonlar saldırıyı üstlenmiş ve yakınlardaki Amerikan üssü Port Moresby acilen uyarılmıştır.

Rockefeller'in batırılması, ABD Başkanı Charles E. Hughes'in 17 Eylül tarihinde parlamentoya Japonya'ya savaş açma önerisini, 1 Kasım'da ise orduların hazır edilmesi önerisini götürmesine sebep olmuştur. Kısa süre sonra, Japonlar kendiliğinden savaş açmışlardır. Bu nedenle Rockefeller'in batırılması savaşın asıl nedeni olarak görülür.

Pek çok Amerikalı tarihçi Rockefeller'in batırılmasını bir savaş suçu olarak görür, zira hayatta kalan tayfa Japonların hiçbir uyarı yapmadan saldırdığını ve hatta Kaptan Baldwin'in teslim olmaya çalıştığını, lakin yanlışlıkla bir topu ateşlediklerini söylemiştir.

1974 yılında, Japon yetkilileri Rockefeller'in tayfasının ailelerinden resmi olarak özür dilemiş, ölümler için torpidobotların kaptanlarını suçlamışlardır.

Hughes'in Önerisi

Saldırıdan üç gün sonra, ABD Başkanı bir kongrede şunları söylemiştir;

"Bugün, karşınıza acı bir haberle çıkıyorum, üzüntüyle belirtirim ki Birleşik Devletler'in üzerine kara bir gölge çökmüştür. Aylardır okyanusun öteki tarafındaki Japon İmparatorluğu ve Fransızlardan da büyük olma hayalleri ile uğraşıyorduk. Birleşik Devletler olarak, bir savaşın iki tarafı da mahvedeceğine inanarak barış ortamını korumaya çalıştık.
Dün sabah aldığım habere göre, onurlu gemimiz USS Rockefeller, uluslararası sularda Japon torpidobotları tarafından korkaklık ve şeytanilik dolu bir saldırıyla batırılmıştır.Yüzlerce masum Amerikalı denizci öldürülmüş veya Pasifik'in derin sularında boğulmuştur. Bunun suçlularının arasında biz de varız. Onları Samoa Adaları'na barışçıl bir yolculuk umuduyla gönderen bizdik. O yabancı denizlerde barışçıl bir yolculuk geçireceklerini zanneden de.
Gemimizin Japonlar tarafından batırılması, Pasifik Okyanusu'nun iki tarafında yıllardır sürdürdüğümüz barış ortamının bozulduğuna işarettir. Görünüşe göre, Japon İmparatoru ve Şogun Pasifiğin kana bulanmasını herkesten çok istiyor. Daha önce hiç bu kadar ağır konuşmamıştım, ama olanlardan sonra başka şeyler söylemem de beklenemez.
Yüce Amerikan Kongresinden, bugün, yani 17 Eylül 1924 tarihinden itibaren, ABD ve Japon İmparatorluğu arasında savaş durumu ilan etmenizi rica ediyorum. Tanrı yardımcımız olsun."